وبلاگ نویسان قالب وبلاگ وبلاگ اسکین قالب میهن بلاگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به سا یت روح و روان علی نیکچی خوش امد ید

اکثر ما هنگام روبه رو شدن با موقعیت های تهدیدآمیز   یا فشارزا احساس تنش و اضطراب می کنیم این گونه احساسات، واکنش های   بهنجاری در فشار روانی. اضطراب امتحان پدیده ای است که به وفور در   مراکز آموزشی و تحصیلی دیده می شود و به میزان زیادی نقش در موفقیت آمیز   یا ناموفق بودن دانش آموزان دارد  .

اضطراب یکی از شایع ترین مشکلات عاطفی و روحی   روانی انسان ها است که گاهی اوقات در ساده انگاری به موضوعات زندگی و عدم   درمان به موقع و عدم اتخاذ شیوه مناسب آن چنان در تار و پود زندگی انسان   نفوذ می کند که به جرات می توان گفت زمینه بسیاری از بیماری های جسمی،   کسالت های روحی، آشفتگی های رفتاری و واکنش های نامناسب او را تشکیل می  دهد. در ارزیابی فرد مضطرب نکته اساسی تشخیص اضطراب طبیعی از اضطراب غیر معقول و بیمار گونه است.

? اضطراب از دیدگاه فروید

از دیدگاه فروید اضطراب به سه نوع تقسیم شده است: ãÏÑß ÏÇÔÊä

1) اضطراب واقعی

2) اضطراب نوروتیک

3) اضطراب اخلاق

الف) اضطراب واقعی:

هنگامی تجربه می شود که شخص با خطرات یا تهدید های بیرونی مواجه است. æÇÇÇÇÇí

ب) اضطراب نوروتیک: ÊÈÓã

زمانی بروز می کند که تکانه های (نهاد) موجب تهدید فرد در برابر قطع کنترل های (من) و ظهور رفتار هایی می شود که منجر به تنبیه وی خواهد شد.

ج) اضطراب اخلاقی:

وقتی ظاهر می شود که فرد عملی خلاف وجدان اخلاقی یا ارزش های اخلاقی خویش انجام داده است یا حتی در نظر دارد انجام بدهد و به این دلیل احساس گناه می کند.

? ریشه های اضطراب (زمینه های اضطراب) ÈææææÓ

در این راستا بایستی گفت که صاحبنظرانی معتقدند ریشه های بسیاری از اضطراب ها در دوران قبل از تولد وجود پیدا کرده است. بسیاری از روانشناسان و پزشکان معتقدند که بسیاری از افسردگی ها و اضطراب ها مربوط است به دوران بارداری مادران. اوتورانگ، ضربه تولد را علت اولیه اضطراب تلقی کردو بالاخره روانکاوی عامل ریشه ای اضطراب در میان کودکان را بر مساله جدا شدن از مادران عنوان کرده اند و نقل کرده اند که ضربه هیجان حاصل از جدایی ها، منبع بسیاری از اضطراب ها است که در وجود اشخاص ماندگار می شود.

? علل پیدایش اضطراب

1) فردی که مرتکب عملی می شود که با ارزش هایش همخوانی ندارد و احساس گناه می کند دچار اضطراب می شود و هر چه عمل بیشتر شود اضطراب هم بیشتر می شود.

2) بر اثر مسائل و شرایط محیط بیشتر در مواقعی که فرد به وسیله دیگران مورد ارزشیابی قرار می گیرد و رفتار فرد تحت کنترل قرار می گیرد اضطراب پدید می آید، مانند برگزاری امتحانات و مسابقات.

3) توجه زیاد فرد به توانایی های خویش در ارضای انگیزه یا کنترل موقعیت یا ترکیب این دو حالت. ÂÝÑíä

4) تعارض می تواند عامل مهمی در پیدایش اضطراب باشد و هم چنین ناکامی منجر به تعارض می شود. ناکامی زمانی پدید می آید که فرد جهت دست یافتن به هدفی تلاش می کند ولی به مطلوب خود دست نمی یابد و همین موجب اضطراب می شود.

? علائم اضطراب

1) علائم جسمی اضطراب: ÏæÓÊ ÏÇÔÊä

آشفتگی چهره و نامرتب بودن وضع ظاهری، انقباضات عضلات، به هم ریختن وضع تنفس، لرزش اندام و تشنج و تیک.

2) علائم جسمی درونی:

ایجاد اختلال در دستگاه گوارش، قلب حتی تا مرز سکته، بی خوابی که خود این عامل تشدید اضطراب و اضطراب خود عامل تشدید بی خوابی است.

3) علائم عاطفی:

حالت یاس و افسردگی، بغض و کینه و خشم سریع و آنی، غم و غصه های بی حساب، حسادت به افرادی که از آرامش امنیتی نسبی برخوردارند، ترس شدید همراه با احساس بی دفاعی. ÔÑãäÏå

4) علائم روانی:

 


[ شنبه 90/5/15 ] [ 7:9 عصر ] [ ali nikchi ]
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
امکانات وب


بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 6
کل بازدیدها: 45664